Elisa Ideal Work

Elisan Ideal Work -prosessi alkoi vuonna 2010, kun haastoimme itsemme miettimään, miten työn tuottavuutta voisi parantaa jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Olemme osallistaneet prosessiin tavalla tai toisella vuosien varrella laajasti koko henkilöstöä pohtimaan, miten työtä olisi järkevämpi tehdä, millaisia tiloja työpaikalla pitäisi olla, millaisilla työvälineillä työ tulisi tehdyksi tehokkaimmin. Tuloksena syntyi Ideal Work -konsepti, jonka tarkoitus on tehdä työnteosta fiksua ja tehokasta sekä luoda työpaikka, johon on mukava tulla, ja työ, jota on mielekästä tehdä.

Jokainen elisalainen saa valita itselleen ja työlleen sopivan tavan ja paikan tehdä töitä. Elisa tarjoaa siihen toimivat tilat ja työvälineet. Valintoja tehdään aina niin, että ne sopivat omaa tehtävään ja asiakkaiden sekä tiimin tarpeisiin. Jos esimerkiksi maanantaiaamuna tulee taivaan täydeltä lunta, on järkevää jäädä kotiin ja osallistua palavereihin etänä. Jos taas pitää ideoida ja luoda uutta yhdessä, on turhaa yrittää tehdä sitä sähköpostitse.

Ideal Workin myötä Elisassa ei ole omia työpisteitä, vaan ihmiset hakeutuvat juuri oman työnsä ja työvaiheensa kannalta oikeaan tilaan. Erilaiset työtilat tukevat työpäivän eri vaiheita ja tekemisiä: virtuaali-, yksilö- ja ryhmätyötä sekä kohtaamispaikkoja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Lisäksi elisalaisilla on käytössään kaikki joustavan työn mahdollistavat ratkaisut, ja lähes kaikkiin kokouksiin voi osallistua etänä.

Teknologia ja toimitilat ovat mahdollistaja, mutta ilman johtamisen muutosta ne eivät vielä muuta työn tekemisen tapoja. Elisassa on käyty läpi kulttuurin muutos, jossa painopiste on siirtynyt saavutettujen tuloksien seuraamiseen. Tässä keskiössä ovat realistiset ja mitattavissa olevat tavoitteet sekä suurimpana vahva luottamus henkilöstöön.

Vuonna 2016 elisalaiset tekivät per henkilö keskimäärin 77 päivää töitä muualla kuin toimipisteessä. Samalla elisalaisten hiilijalanjälki pieneni entisestään. Henkilöstötyytyväisyytemme jatkoi nousuaan ja oli 4,1.