Innovaatiokisa

Startup-yritys Lukoton voi tehdä joka kodista älykodin. Yrityksen kehittelemä lukkoadapteri muuttaa kodin lukot älypuhelimella avattaviksi.

Lukoton palkittiin startup-tapahtuma Slushissa Elisa Smart Home Innovation Challenge -kilpailun voittajana 30 000 euron pääpalkinnolla. Kilpailussa etsittiin uusia älykotiratkaisuja yksityiskoteihin.

– Olemme todella ylpeitä Elisan innovaatiokilpailun voitosta, sillä se osoittaa, että tuotteellamme on kysyntää myös suomalaisten kotien ovissa. Elisan tuella meillä on mahdollisuus muuttaa matkapuhelimella avattava älylukko hintavasta harvojen uutuustuotteesta joka kodin vakiovarusteeksi, iloitsee Ari-Pekka Hietala, yksi Lukoton Experience Oy:n perustajista.

Ihan heti älylukkoja ei kuluttajien saataville saada, mutta Lukoton jatkaa nyt kehitystyötä. Älykotirintamalla tapahtuu tällä hetkellä muutenkin paljon.

– Älykoti ei tavoittele vain tekniikasta kiinnostunutta yleisöä, sillä aivan yksinkertaisilla ratkaisuilla voidaan helpottaa jokaisen ihmisen arkielämää. Menestys tällä saralla vaatii tekniikan lisäksi oivaltavaa kykyä ratkoa meitä kaikkia koskettavia ongelmakohtia, sanoo Elisan liiketoimintajohtaja Matias Castrén.

Tänä vuonna toista kertaa järjestetty ja kansainväliseksi laajentunut Elisa Innovation Challenge -kilpailu keräsi osallistujia 16 maasta. Kilpailussa oli kaksi sarjaa: esineiden internetiin keskittynyt IoT Innovation Challenge ja älykotiratkaisuihin keskittynyt Smart Home Innovation Challenge. Lue lisää kilpailusta