Kyberturvallisuus

Elisa Research -projekteihin kuuluva Kyberturvallisuuden tilannekuvat palvelukriittisille järjestelmille -projekti käynnistettiin vuoden 2014 lopussa ja vietiin päätökseen maaliskuussa 2016.

Yhteistyössä Jyväskylän Yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK:n kanssa toteutetun projektin tavoitteena oli tutkia ja kehittää Elisalle uusia kyberturvallisuuden tilannekuvapalveluita.

Näihin lukeutuvat kyberturvallisuutta tarkastelevat sovellukset, toiminta- ja palvelumallit sekä teknologiat. Fokuksessa olivat sekä kyberturvallisuutta lisäävät tuotteet ja palvelut että kyberhyökkäysten aikana ja niiden jälkeen sovellettavat toimintatavat.

Projektin aikana Elisalle kehitettiin neljä uutta kyberturvapalvelua:

1) Elisa Kyberturvakeskus on yritysasiakkaillemme tarkoitettu palvelu, jonka avulla asiakas voi ennaltaehkäisevästi hallita tietoturvauhkia ja poikkeamia.

2) Elisa Verkkouhkien hallinta (NSI), valvoo verkkoliikennettä ja käyttää kehittynyttä analytiikkaa, jolla saavutetaan näkyvyys ympäristöihin, uhkiin ja kokonaisuuden toimintaan käytettävissä olevien järjestelmien lisäksi.

3) Elisa Lokienhallinta (SIEM) on yritysasiakkaillemme tarkoitettu palvelu, jonka avulla asiakas saa palveluna tietoturvatietojen ja tapahtumien hallintaa. Palvelu on tarkoitettu osaksi Elisa Kyberturvakeskus -palvelua kasvattamaan puolustusarkkitehtuurin torjunnan tarkkuutta ja suorituskykyä sekä toimimaan yhdessä muun suojaustekniikan, kuten Elisa Kilpi -palvelun kanssa.

4) Kyberharjoitus on palvelu, jonka avulla harjoitellaan asiakkaan kanssa yhteistoiminnassa ICT- voimavarojen sekä niistä riippuvan toiminnan suojaamista kyberulottuvuudessa.

Käynnistimme vuoden 2016 aikana asiakaspilotit uusilla palveluilla, ja tavoitteenamme on tarjouskannan hallittu laajentaminen. Kysyntä kyberturvallisuutta parantaville palveluille on kehittynyt suotuisasti, ja projektin aikana rekrytoitiin resursseja tuottamaan uusia kyberturvapalveluja Elisan portfolioon.

Lue lisää Elisan kyberturvallisuuspalveluista

Lue lisää Elisan tutkimus- ja kehitystoiminnasta