Seniorit mukana digitalisaatiossa

Yli 65-vuotiaiden osuus suomalaisista kasvaa jatkuvasti, ja vanhemmat ikäluokat ottavat isoin harppauksin käyttöön teknologiaa.

Ikäteknologiakeskuksen keväällä 2016 tekemän selvityksen mukaan ikäihmiset toivovat teleoperaattoreilta parempaa neuvontaa ja ohjausta mobiililaitteiden oston ja käyttöönoton tueksi. Jatkamme osaltamme työtämme ja tuemme ikäihmisten osallisuutta digitalisaatiossa.

Henkilöstömme vahvistaa ikääntyvien digitalisaatiotaitoja niin asiakaspalvelussa kuin tapahtumissakin. Hyvä esimerkki oli syyskuussa 2016 Elisa Talks, joka keskustelutti ikäihmisiä digitalisaatiosta. Paneeliin osallistui elisalaisia senioripalveluiden kehittäjiä, asiakkaita ja asiantuntijoita. Aiheina olivat muun muassa tulevaisuuden terveydenhuolto ja sotepalveluiden digitalisaatio. Samassa tapahtumassa elisalaiset auttoivat senioreita päivittämään liittymiään. Lisäksi Helsingin Tyttöjen Talon nuoret opastivat senioreita Facebookin, Instagramin, Twitterin ja Pokemon Go -pelin käyttämisessä.

Kesällä 2016 pääkaupunkiseudun myymälöissä oli pilotti, jossa palkattiin nuoria auttamaan ikäihmisiä älylaitteiden hankinnassa ja käytössä. Pilotti työllisti nuoria ja lisäsi ymmärrystämme ikääntyvien tarpeista. Hankkeessa olivat mukana Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:n Ikäteknologiakeskus sekä tietotekniikkaopastusta ja vertaistukea senioreille tarjoava ENTER ry.

Jatkoimme sisältöjen tuottamista verkkoon – tekstiä, kuvaa ja videoita – joiden tarkoitus on auttaa ja helpottaa ihmisten digitaalista arkea. Haluamme olla kaikenikäisten suomalaisten apuna digitalisoituvan maailman haltuunotossa. Katso esimerkiksi suosittu artikkeli ja video, jossa seniorit vertailevat ja arvioivat puhelimien käytettävyyttä.

Sisältömme löytyvät Elisa Ideat -sivustolla, elisa.fi/ideat, ja yrityksille suunnattuina hub.elisa.fi.