Henkilöstökatsaus

Jatkuvalla kehittymisellä tulevaisuuden osaamista

Jatkuva oppiminen on meille menestyksen edellytys. Elisan arvoista Uusiutuminen kuvastaa tätä. Autamme elisalaisia kehittymään, kasvamaan ja edistämään työuraansa esimerkiksi:

• valmentavan johtamisen kautta ja oman työn jatkuvan parantamisen oppimisella
  • osaamisen kehittämisen prosessin avulla
  • valmennuksilla ja verkostoilla
  • urakehityksen tuella ja tehtäväkierrolla

Sovellamme osaamisen kehittämisessä 70–20–10 -mallia, eli hyödynnämme työssä oppimisen eri muotoja (70 %), valmentavaa johtajuutta ja verkostoissa oppimista (20 %) sekä koulutus- ja valmennusohjelmia (10 %).

Jatkuvan kyvykkyyksien kehittämisen avaintekijä on, että koko henkilöstöllä on osaaminen ja mahdollisuudet osallistua Elisan toiminnan ja prosessien kehittämiseen. Kehitämme prosesseja prosessiomistajien johdolla useissa kehitysryhmissä.

Haluamme kehittyä ja parantaa osaamistamme tekemällä tiivistä yhteistyötä myös oppilaitosten ja tiedeyhteisöjen kanssa. Yhteistyömuotoja ovat tutkimukset, koulutukset, työharjoittelut, opinnäytetyöt, projektit ja yritysvierailut. Yhteistyöoppilaitokset ovat pääsääntöisesti tekniikan ja kaupallisen alan oppilaitoksia sekä yliopistoja ja korkeakouluja.

Keskeisiä toimenpiteitä ja tuloksia 2016

• Palkkasimme 1 224 uutta henkilöä suoraan konserniyhtiöiden palvelukseen tai kumppaneidemme kautta.
  • Olimme mukana Vastuullinen kesäduuni 2016 -kampanjassa. Kesätöissä ja harjoittelussa oli 156 (180) henkilöä emoyhtiössä, Elisa Appelsiinissa ja Elisa Viderassa. Lisäksi työllistimme merkittävän määrän kesätyöntekijöitä kumppaneiden kautta.
  • Jatkoimme yhteistyötä Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan kanssa. Yhteistyön avulla haluamme madaltaa raja-aitoja yritys- ja opiskelijamaailman välillä sekä kertoa opiskelijoille ICT-alan monipuolisista työmahdollisuuksista.
  • Emoyhtiössä elisalaiset käyttivät koulutukseen keskimäärin 14 (10) tuntia henkilöä kohti.
  • Elisan sisällä tehtäviä vaihtoi 517 elisalaista.
  • Prosessien ja toiminnan kehittämistä ohjasi vastuualueillaan 138 (133) elisalaista.